تاب آوری نیاز زندگی امروز

تاب آوری نیاز زندگی امروز

تاب آوری نیاز زندگی امروز

زندگی انسانی همواره با مسائل و مشکلات مختلف همراه بوده است.

کمتر کسی هست که مسائل و چالش هایی را در زندگی تجربه نکرده باشد.

مشکلات و از دست دادن ها بخش اجتناب ناپذیر زندگی است.

ولی برای افراد مختلف متفاوت و از درجه کم تا خیلی زیاد ممکن است در متغییر باشد.

بعضی از این چالش ها ممکن است خیلی جزئی باشد، مثل دیر رسیدن به محل کار.

در حالیکه که گاهی با چالش های بزرگی روبرو هستیم. مثل همین حوادث اخیر سیل و طوفان کشور، که باعث شد بسیاری خانه، زندگی و حتی عزیزانشان را از دست بدهند.

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بعضی از افراد در مواجهه با مشکلات و سختی ها بسیار آرام و خونسرد هستند و برخی با کمترین سختی نابود می شوند.

این بستگی به تاب آوری یا توانایی مقابله با مشکلات هر فرد دارد.

افراد با تاب آوری بالا از مهارت ها و نقاط قوت خود برای مقابله با چالش ها و مشکلات استفاده می کنند.

تاب آوری قدرت روانی برای غلبه بر استرس و سختی هاست.

چرا تاب آوری برای زندگی امروز نیاز است؟

محققین بر این باورند که افراد تاب آور بهتر از دیگران قادر به مقابله با شرایط سخت زندگی هستند.

خیلی زود می توانند زندگی خود را بازسازی کنند و به وضعیت عادی برگردند.

افراد تاب آور به جای افتادن در دام ناامیدی و پنهان کردن مشکلات یا استفاده از استراتژی های ناسالم به درستی با مشکلات زندگی مواجهه می شوند.

چگونگی برخورد با این مشکلات نه تنها در نتیجه بلکه در پیامدهای روحی روانی آینده فرد بسیار مهم است.

تاب آوری فرصتی برای رشد و پیشرفت

تاب آوری استرس را از بین نمی برد و مشکلات زندگی را پاک نمی کند.

افراد تاب آور درک درستی از اتفاقات زندگی دارند.

می دانند که ناکامی ها اتفاق می افتد و گاهی زندگی سخت و دردناک است. در حالیکه درگیر با رنج و احساسات ناخوشایند ناشی از فاجعه هستند،

چشم انداز مثبتی به زندگی دارند. این چشم انداز به آنها کمک می کند با وجود چنین احساساتی، ادامه دهند و به فکر بهبود خود باشند.

تاب آور بودن به این معنا نیست که افراد تاب آور دچار غم، اندوه ناراحتی یا اضطراب نمی شوند.

بلکه بدین معناست که آنها به گونه ای برخورد می کنند که توان و قدرت خود را تقویت کنند.

کسانی که تاب آوری ندارند معمولاً در مواجه با چالش ها و مشکلات از مکانیسم های ناسالم استفاده می کنند.

یاس و ناامید ممکن است آنها را به رفتارهای ناسالم، مخرب و حتی خطرناک هدایت کند.

این افراد به سختی می توانند از ناکامی ها خارج شوند ممکن است تنش های روانی سختی را تجربه کنند که نتایجش تا مدتها باقی باشد.

تاب آوری قدرت مواجهه هر چه بهتر با مشکلات را به فرد می دهد تا از بروز ناتوانی هایی رهایی یابد و زندگی خود را ادامه دهد.

در حادثه ای مثل زلزله کرمانشاه و یا سیل و طوفانی که در بسیاری از استان های کشور در فروردین سال ۱۳۹۸ اتفاق افتاد، بسیاری از افراد تاب آوری بالایی از خود نشان دادند. آنها نه تنها از شرایط سخت و غیرقابل تحمل، با قدرت عبور کردن بلکه توانستند با حمایت های عاطفی، حامی و کمک رسان دیگران هم باشند.

آیا تاب آوری آموختنی است؟

بعضی از افراد به طور طبیعی از توانایی تاب آوری برخور دارند.

این ویژگی شخصیتی به آنها کمک می کند در مواجهه با چالش ها صبور و مقاوم باقی بمانند.

تحقیقات نشان داده هر چند بسیاری از افراد به طور طبیعی تاب آور هستند ولی تاب آوری یک مهارت است و هر مهارتی با تمرین و تکرار قابل یادگیری است.

راه هایی برای تقویت تاب آوری

احساس هدفمندی

در شرایط بحران و سختی، داشتن احساس هدفمندی نقش مهمی در بهبود شما دارد.

این احساس می تواند از طریق وارد شدن در فعالیت های اجتماعی، پرورش معنویت و یا انجام فعالیت های معناداری باشد که حس خوبی به شما می دهد.

باور مثبت به توانمندی ها

داشتن اعتماد به نفس و باور به توانمندی های خود، نقش مهمی در مقابله با استرس و فشارهای زندگی دارد.

همچنین داشتن عزت نفس بالا، در مقابله با استرس و مواجهه با حوادث تلخ بسیار کمک کننده است.

سعی کنید همواره نقاط قوت و توانایی های خودتان را یادآوری کنید.

وقتی افکار منفی به سراغ شما می آید سریع آنها را با افکار مثبت جایگزین کنید. باور داشته باشید که “می توانید”.

شکرگزاری و شمردن نعمت ها و توانایی هم در تاب آوری بسیار مهم است.

باور به توانمندی های خود مثل جعبه کمک های اولیه است که همیشه باید مجهز و در دسترس باشد.

داشتن شبکه ارتباط قوی

همیشه دوستان و نزدیکانی مورد اعتماد در کنار خود داشته باشید.

وجود دوستان حامی و پشتیبان مثل سپری است برای شرایط سخت و بحرانی.

وقتی با یک دوست صحبت می کنید و احساسات خود را به اشتراک می گذارید، مشکل از بین نمی رود ولی با حمایت و بازخورد مثبتی که دریافت می کنید ممکن است راه حل هایی برای مشکلات خود پیدا کنید.

پذیرش تغییر

انعطاف پذیری بخش مهمی از تاب آوری می باشد.

با یادگیری انعطاف پذیری در مواجهه با مشکلات می توانید واکنش بهتری نشان دهید.

افراد انعطاف پذیر اغلب از حوادث تلخ به عنوان یک فرصت برای ورود به مسیرهای جدید استفاد می کنند.

در حالی که برخی ممکن است با تغییر ات ناگهانی خرد شوند. افراد تاب آور براحتی با محیط سازگار می شوند و پیشرفت می کنند.

خوشبین بودن

خوشبینی در شرایط سخت مشکل است اما داشتن یک دید امیدوار کننده، بخش مهمی از تاب آوری است.

تفکر مثبت به این معنی نیست که مشکل را نادیده بگیرید.

بلکه باید بدانید، ناکامی ها موقت است و شما توانایی و مهارت لازم برای مواجهه با چالش ها را دارید.

هرچند مشکلاتی که با آن روبرو هستید ممکن است سخت و طاقت فرسا باشد اما لازم است در مورد آینده، امیدوار و مثبت نگر باشید.

کوچینگ چیست؟

توجه به نیازهای شخصی

در شرایط استرس معمولا بسیاری از نیازها فراموش می شود.

از دست دادن اشتها، ورزش نکردن، خواب ناکافی، همگی پیامدهای معمول شرایط بحران است.

در هر شرایطی زمانی را برای کارهایی که از آن لذت می برید در نظر بگیرید و بر ساخت مهارت های خودمراقبتی تمرکز کنید.

با مراقبت از نیازهای اساسی خود می توانید سلامت و تاب آوری خود را بالا ببرید و آماده مواجهه با چالش ها باشید.

یادگیری مهارت حل مسئله

تحقیقات نشان داده افرادی که قادر به حل مسئله هستند بهتر از دیگران می توانند با مشکلات مقابله کنند.

در مواجهه با هر چالش جدید، لیستی از راه حل های ممکن تهیه کنید.

برای حل مسائل، استراتژی های مختلفی بکار گیرید ولی تمرکزتان بر یک راه حل باشد.

با تمرین منظم مهارت حل مسئله، بزودی خواهید دید، در مقابله با چالش ها، بهتر عمل می کنید

عادت به هدفگذاری

تحمل وضعیت بحرانی دشوار و گاهی غیرقابل تحمل است.

افراد تاب آور با این موقعیت واقعبینانه برخورد می کنند و اهداف مناسب برای مقابله با مشکل تعیین می کنند.

وقتی در شرایط سخت هستید یک گام به عقب برگردید و شرایط قبل خود را ارزیابی کنید.

از طریق طوفان مغزی راه حل ها را پیدا کنید و سپس آنها را به گام های عملی تبدیل کنید.

چطور عملگرا باشیم؟

اقدام سریع

منتظر حل مشکل ماندن، فقط باعث طولانی تر شدن مشکل می شود.

بجای آن باید سریع دست بکار شد و دنبال راه حل باشید.

وقتی راه حل سریع و ساده ای وجود ندارد می توانید اقداماتی هرچند کوچک در جهت بهبود وضعیت و کم کردن استرس بردارید.

بجای اینکه از حجم بالای کارهایی که باید انجام دهید دلسرد شوید بر پیشرفتی که تا امروز داشته اید تمرکز کنید و برای گام های بعدی برنامه ریزی کنید.

دست بکار شدن، به شما کمک می کند تا اهداف خود را به واقعیت تبدیل کنید و احساس کنترل بیشتری داشته باشید.

تقویت مهارت ها

ساخت مهارت تاب آوری ممکن است زمانبر باشد.

اگر هنوز با اتفاقات جورواجوری درگیر هستید ناامید نشوید.

تاب آوری براحتی قابل یادگیریست و نیاز به هیچ کار یا رفتار خاصی نیست.

بر یادگیری مهارت های تاب آوری تمرکز کنید.

همچنین بر ویژگی های افراد تاب آور؛ اما بدانید که ساخت این عادت براساس توانمندی های خودتان باشد.

 

داشتن تاب آوری بالا، نیاز زندگی امروز می باشد. زیرا مشکلات اجتناب ناپذیر و داشتن تاب آوری لازم است.

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند

۷

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *