با “روانشناسی مثبت” شادتر باشیم!

با “روانشناسی مثبت” شادتر باشیم!

سال ها کار روانشناسان این بود که بیمارهای و مشکلات روحی و روانی افراد را شناسایی کنند و راه هایی برای رفع آن پیدا کنند و به این ترتیب به بیماران و مراجعین خود کمک کنند. علم روانشناسی بیشتر بدنبال یافتن مسائل و موارد منفی در افراد بود.

تا اینکه مارتین سلیگمن استاد دانشگاه پنسیلوانیا، که بعدها به پدر “روانشناسی مثبت نگر” معروف گردید، تفکر جدیدی را بنا نهاد.

مارتین سلیگمن بر این موضوع تاکید داشت که بجای تمرکز بر بیمارها و نکات منفی به افراد سالمی هم که از سلامت روح و روان برخوردارند توجه شود و بر عوامل شادی و رضایت آنها تمرکز بیشتر گردد و این عوامل تقویت گردد تا افراد هرچه بیشتر بتوانند از زندگی لذت ببرند.

با این تفکر می توان عوامل شادی و موفقیت افراد موفق و شاد را شناسایی کرد و همین عوامل را در دیگر افراد بکار گرفت و تغییرات مثبت در زندگی آنها ایجاد کرد.

بطور خلاصه روانشناسی مثبت نگر به ما می گوید بجای تاکید و تمرکز بر بیماری و منفی ها بر نقاط قوت و جنبه های مثبت شخصیتی افراد تمرکز گردد و مورد تقویت قرار گیرد. بنابراین می توان تغییرات اساسی در افراد ایجاد کرد و با وجود مسائل و مشکلات و دغدغه ها، زندگی شاد و خوبی داشت.

روانشناسی مثبت نگر می تواند باعث رضایت هرچه بیشتر از زندگی گردد و کیفیت زندگی را بالاتر ببرد.

توجه داشته باسیم که روانشناسی مثبت نگر را با تفکر مثبت (مثبت اندیشی و قانون جذب و …) یکی ندانیم. چرا که روانشناسی مثبت نگر، نگاهی علمی و توصیفی از تحقیقات ارزشمند علمی برای بهبود کیفیت زندگی انسانها است و مثبت اندیشی صرفاً توصیه هایی مثبت و جذاب در این زمینه است.

خیر خوب اینکه مثبت نگری و دیدن مثبت ها یک مهارت است و مانند هر مهارت دیگر آموختنی.

Smiley face

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند

۷

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *