ذهن آگاهی: تمرینی برای سلامت ذهن و جسم (قسمت اول)

ذهن آگاهی: تمرینی برای سلامت ذهن و جسم (قسمت اول)

ذهن آگاهی؛ در زندگی پر مشغله کنونی، ذهن درگیر افکار و نگرانی های زیادیست.

که باعث پراکندگی حواس و افکار می گردد؛ و استرس شدید و اضطراب را بدنبال دارد.

گاهی ۵ دقیقه استراحت و توجه به خود، برای ما سخت است.

اما بخاطر سلامتی لازم است، هر روز زمانی را برای پرورش ذهن و روان خود در نظر بگیریم تا به تعادلی مثبت برسیم.

تمرینات ساده ذهن آگاهی کمک زیادی به تخلیه ذهن و رسیدن به آرامش و دوری از استرس می کند.

ذهن آگاهی: تمرینی برای سلامت ذهن و جسم

ذهن آگاهی چیست؟

ذهن آگاهی ریشه در بودیسم دارد ولی اکثر ادیان به ذهن آگاهی توجه داشته اند.

نماز ما مسلمانان بهترین حالت مراقبه یا مدیتیشن است. مدیتیشن یکی از تکنیک های مهم ذهن آگاهی است.

ذهن آگاهی شامل تکنیک های ساده ای برای تسلط بر ذهن می باشد.

نتایج تمرینات ذهن آگاهی آنقدر شگفت انگیز است که گاهی باورکردنی نیست.

با ذهن آگاهی می توان آگاهی بیشتر بر خود و محیط اطراف خود داشت.

این آگاهی باعث آرامش و مقابله بهتر با استرس، اضطراب و افسردگی می گردد.

ذهن آگاهی یعنی زندگی در زمان حال و اکنون!

ذهن آگاهی چیزی نیست جز تمرکز بر لحظه اکنون و آنچه در پیرامون ما می گذرد؛ هم در ذهن و هم در محیط اطراف.

همین الان که این متن را می خوانید چند لحظه از مطالعه دست بردارید.

کمی به اتفاقات اطراف خود توجه کنید.

چه صداهایی می شنوید؟ هوا سرد است یا گرم؟

چه احساسی دارید، شادید یا ناراحت؟

گرسنه اید؟ چقدر از محیط اطراف خود آگاهید؟

اگر در هر کاری، توجه فقط بر آن کار باشد به مرور تمرکز بالا می رود و بسیار فواید دیگر که در ادامه خواهیم گفت.

ولی ما معمولاً به هر چیزی توجه داریم بجز کاری که در حال انجام آن هستیم.

مثلاً، در حال ظرف شستن هستید چنان ظرف را می مالید که دستتان درد می گیرد.

اگر دقت کنید می بیند در آن لحظه به فکر خاطره ناراحت کننده در گذشته یا در حال دعوا با کسی بوده اید. این افکار برای ذهن و جسم زیان آور است.

چرا ذهن آگاهی مهم است؟

در دنیای شلوغ کنونی ما تمرکز و توجه به زمان حال را فراموش کرده ایم.

درحال رانندگی به سمت محل کار هستیم ولی فکرمان در خانه و به فکر نهار ظهر است.

همزمان به فکر پرداخت قبض تلفن، آب و برق، بچه کی باید از مهد کودک برگردد، آیا به موقع سرکار می رسم یا خیر؟

این افکار ما را از خود و اطراف خود دور می کند و به خوبی از لحظه اکنونمان لذت نمی بریم.

بررسی های علمی نشان می دهد ذهن آگاهی در کاهش استرس و افزایش شادی و شادمانی نقش مهمی دارد.

ذهن آگاهی: ترینی برای سلامت ذهن و جسم

فواید ذهن آگاهی

  • ذهن آگاهی باعث بهبود سلامتی می شود. ظرفیت شما برای داشتن یک زندگی رضایت بخش را بالا می برد.
  • ذهن آگاهی با درگیر کردن ذهن به وقایع زمان حال، کمک به شادی و دوری از افکار منفی می کند.
  • با تمرکز بر لحظه حال بسیاری از نگرانی های آینده نادیده گرفت می شود.

مثل نگرانی در مورد موفقیت خود یا فرزندان، اعتماد به نفس و… در نتیجه تمرکز، بیشتر روی کارهایست که ما را به این موفقیت ها می رساند.

  • تحقیقات نشان داده ذهن آگاهی در کاهش استرس، بهبود بیماری های قلبی، کاهش فشار خون، کاهش درد، بهبود خواب و مشکلات گوارشی بسیار موثر است.
  • ذهن آگاهی سلامت روانی را نیز بهبود می بخشد.

در سال های اخیر بسیاری از روان درمانگرها از تکنیک های ذهن آگاهی به عنوان یک روش درمانی برای مشکلاتی مانند:

افسردگی، ترک اعتیاد، اختلالات خوردن، درگیری های زوجین، اختلالات اضطرابی و اختلال وسواسی، استفاده می کنند.

در قسمت دوم این مقاله بطور مفصل در مورد تکنیک های ذهن آگاهی و چگونگی بکارگیری هر چه بهتر از آنها برایتان خواهم گفت.

ذهن آگاهی را می توانید با تمرین ساده زیر در زندگی خود وارد کنید.

  1. در جایی راحت و آرام بنشینید.
  2. به آرامی از بینی نفس بکشید؛ به ورود هوا به ریه ها و شکم آگاه باشید. اجازه دهید شکم بطور کامل پر شود.
  3. بازدم را از طریق دهان انجام دهید.
  4. آرام و با توجه کامل، به دم و بازدم خود ادامه دهید.
  5. احساسات خود را کاملاً درگیر کنید. صدا، مناظر و اتفاقات اطراف خود را بخوبی احساس کنید.
  6. هرگاه متوجه شدید ذهن از تمرکز خارج شده به آرامی توجه خود را به احساسات زمان حال متمرکز کنید.
  7. بمدت ۱۰ دقیقه یا بیشتر این تمرین را ادامه دهید.

وقتی ما یاد بگیریم که از نفس خود آگاه باشیم، به مرور این آگاهی و توجه به سایر کارهای ما هم وارد می شود.

لینک قسمت دوم مقاله ذهن آگاهی

ذهن آگاهی: تمرینی برای سلامت ذهن و جسم

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند

۷

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  1. محسن آستانه
    ۰:۴۴ ۱۳۹۸/۰۴/۲۶

    ممنون از شما خانم عباسی گرامی؛ بسیار مفید بود
    برای جذاب تر شدن مقاله و همچنین جلوگیری از خستگی مفرط چشمها می تونید هر یکی دو تا پاراگراف از نقل قول ها استفاده بکنید و مطالب مهم هر پاراگراف رو در اونها قرار بدید.