خستگی تصمیم decision fatigue

خستگی تصمیم decision fatigue

 

خستگی تصمیم decision fatigue

 

زندگی مجموعه از تصمیم هاست و هر تصمیمی که می گیرید، شما را می سازد.          جان مکسول

 

 

آیا تا به حال تصمیمی گرفته اید که بعد پشیمان شوید؟

آیا از تصمیماتی که در ابتدای روز می گیرید و تصمیماتی که در پایان روز می گیرید رضایت یکسانی دارید؟

آیا تا به حال پیش آمده بدون اینکه کار زیادی در طول روز انجام داده باشید در هنگام شب احساس خستگی شدید کنید؟

دوست دارید پاسخ این سوال ها را بدانید؟

پاسخ همگی این سوال ها خستگی تصمیم است.

خستگی تصمیم اصطلاحی است که در سال ۲۰۱۱، با انتشار مطالعه ای که نشان داد قضات اسرائیلی، در دادرسی های حقوقی در آغاز جلسات دادگاه، به طور مطلوب تری حکم می کنند، عنوان شد.

این مطالعه که بوسیله روی اف. بومیستر[۱]، روانشناس و نویسنده طراحی شد بیان می دارد، خستگی تصمیم پس از یک جلسه طولانی تصمیم گیری رخ می دهد. خستگی تصمیم باعث می شود کنترل بر خود و قدرت تصمیم گیری کم شود.

همانطور که عضلات پس از تمرین های جسمی طولانی مدت، خسته می شوند، مغز نیز عضله ای است که خسته می شود. هنگامی که مغز خسته است، با تصمیم گیری های ساده، سعی در ذخیره انرژی برای کارهای ضروری تر دارد.

نتیجه این تحقیق نشان داد: با هر بار تصمیم گیری توان تصمیم گیری ضعیف تر می شود.

می توان گفت: پس از هر بار تصمیم گیری، کمبود انرژی و تمرکز کم ما باعث تصمیم گیری های ضعیف تر و ساده تر می شود.

خستگی تصمیم گیری مانند خستگی فیزیکی براحتی قابل تشخیص نمی باشد شاید بندرت پیش آید که شما متوجه آن باشید. بیشتر خود را در نتایج نشان می دهد.

فرض کنید برنامه امروز شما پیدا کردن یک آپارتمان برای خرید باشد. اول صبح به هر بنگاه که سر می زنید و هر آپارتمانی را که می بنید بسیار سوال می پرسید و با دقت وارسی می کنید به تمام معیارهایی خود توجه دارید و مقایسه می کنید. هنگام ظهر فقط به آپارتمان ها نگاهی می اندازید و سریع رد می شود. در هنگام شب شما بشدت درگیر با خستگی تصمیم هستید و  فقط می خواهید که خانه خود را بخرید و کار تمام شود.

برای داشتن یک انتخاب مناسب بهتر است چند روز صبح را برای این کار در نظر بگیرید.

برای دیدن مقاله “بالا بردن عزت نفس با سپاسگزاری” کلیک کنید.

در طول شبانه روز ما در هر لحظه در حال تصمیم گیری هستیم. صبحانه تخم مرغ بخورم یا نان و پنیر؟ با مترو به محل کار بروم یا با آژانس؟ به مهمانی بروم یا در منزل بمانم و کارهای عقب مانده را انجام دهم؟ تلویزیون تماشا کنم یا دوش بگیرم؟ اینها نمونه هایی کمی از تصمیمات ساده و کوچکی هستند که هر روز با آنها سروکار داریم. روزانه ما با هزارن تصمیم ریز و درشت سر و کار داریم.

هرچند این تصمیمات در ظاهر ساده به نظر می آیند ولی جریان بی پایان تصمیمات و فشار و استرسی که برای انتخاب بهترین تصمیم بر ما می آید قطعاً زمان و انرژی زیادی از ما می گیرد و بر انگیزه و شادمانی ما بسیار تاثیر گذار است.

در هر روز ما میزان ثابتی انرژی ذهنی و قدرت اراده تصمیم گیری داریم در حالی که با چالش های زیادی برای تصمیم گیری های کوچک و بزرگ روبرو هستیم.

تصمیم گیری یک تلاش است و با مصرف گلوگز خون همراه است.

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد در پایان روز احساس خستگی می کنند، خستگی ناشی از تصمیمات کوچکی است که در طول روز با آن درگیر هستند. مثل خستگی اینکه صبحانه چی بخورم؟ امروز لباس چه بپوشم؟ خرید بروم یا خیر؟ تلفن را جواب بدهم؟ به فلانی زنگ بزنم؟ چه ساعت بخوابم؟

در پایان یک روز کاری سخت، فکر کردن و یا تصمیم گیری، مثل کوه کندن است.

بهترین تصمیم های را زمانی می گیریم که سرحال و در آگاهی کامل هستیم. برعکس وقتی خسته ایم کیفیت تصمیم های ما پایین می آید که گاهی ممکن است انتخاب هایی داشته باشیم که به ضرر ما تمام شود.

هر چه ما خسته تر باشیم کنترل کمتری بر خود و فعالیت های شناختی خود داریم. باعث می شود معیارهای مورد نظر در تصمیم گیری را کمتر سنجش کنیم. در نتیجه تصمیم های ساده تر و غیر منطقی تر می گیریم.

بیشتر کارهای ما نیاز به تصمیم گیری درست دارد. با درک خستگی تصمیم و نحوه مقابله با آن می توان:

  • کاری کرد که از ۱۰۰ درصد توان ذهنی استفاده شود؛
  • انرژی ذهنی و اراده برای تصمیم گیری های مهم تر، مانند: یک پروژه کاری، برنامه ریزی برای آینده و یا هزینه کردن مبلغی چند صد میلیون تومانی، ذخیره گردد؛
  • تغییرات مثبت در زندگی ایجاد کرد و زندگی شادتری داشت.

چند راه کار ساده برای پیشگیری از خستگی تصمیم:

  • تصمیمات ساده روزانه را به حداقل برسانید. به ذهن خود فرصت دهید به تصمیمات مهم تر فکر کند. انرژی ذهنی خود را برای کارهای مهم تر ذخیره کنید.
  • تصمیم های مهم را صبح ها یا زمانی که سرحال هستید انجام دهید؛
  • لیست ثابتی برای کارهای روتین و تکراری داشته باشید. این لیست کمک زیادی به آرامش خیال و شادی می کند و از خستگی تصمیم جلوگیری می کند.

مثلاً در ابتدای هفته تصمیم بگیرید که این هفته با چه لباسی می خواهید سر کار بروید.

یکی از تصمیماتی که معمولاً خانم های خانه دار با آن درگیرند و همیشه شاکی هستند اینست که “نهار چی بپزم؟!” راه حل خیلی ساده اینست که یک لیست آشپزی هفتگی تهیه گردد.

  • شب برنامه روز بعد خود را بنویسید؛
  • چند تصمیم را در یک زمان نگیرید.

[۱] Roy F. Baumeister

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند

۷

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *